Valley of the ten peaks

Idag har jag och Rebecca vandrat uppe i bergen i Banff Nationalpark vid Lake Louise. Det var fint! Hela turen tog ca 5 timmar, så en perfekt dagstur!

Nere vid sjön Moraine Lake innan klättringen tog fart. Redo med björnspray ifall vi skulle få sälskap på vägen upp!

Lite ombyte av kläder, som ni ser är det rätt så många andra där också, vilket var bra för björnsäkerhetensskull :) Många turister från Thailand med kameran i högsta hugg.

Smygreklam på pannbandet.

På väg upp mot "toppen"

Vi grejat!

På vägen ner från "toppen" åkte vi utför den här snöbranten med regnkläder på. Så roligt! Tog kanske 1 minut istället för 20 om vi skulle ha gått.

Bro över vägen där dom vilda djuren kan passera utan att bli påkörda :)

En sista bild från Calgary där det just nu kryllar av Kanadagäss och deras ungar! Det här var kanske en sjättedel av dom som passerade vägen precis när vi var på promenad. Galet!

Hoppas alla har det bra! Happy Canada Day weekend!

Några från Orlando, Florida :)

Hogwarts (!!!!)

Väldigt lycklig utanför ingången till Hogsmead :)

Några från New York

Idag har jag och Rebecca varit på en fin vandringstur uppe i bergen. Mer om det i ett senare inlägg :) Här kommer lite bilder från New York. Just nu är vi alltså tillbaka i Calgary...

Väldigt taggad inför Mamma Mia på Broadway!!

Lite obekväm med höjden på Top of the Rock

Brooklyn Bridge

Highline Park, ganska cool park som dom byggt ovanpå en gammal tågräls som går uppe bland husen i New York. Vi hade galet bra väder så vi svettades nästan bort här.

The wizarding world of Harry Potter!

Idag har varit en av dom coolaste dagarna någonsin! Harry Potter världen! När dom kom ut med information för över fem år sedan att dom skulle bygga parken så har jag och Rebecca drömt om att få fara dit! Och idag var vi där! Över 12 timmar gick vi å tittade och åka berg och dalbanor. Fanns så mycket coolt. The forbiden Journey of Harry Potter var bäst enligt mig. Nu är vi helt slut och ska äta lite pizza och sen sova! Hejs!

Hagrids stuga

Bertie bots bönor i alla smaker

Honungsöl på de tre kvastarna, väldigt gott!

Just det, måste berätta om när vi gick in på olivanders, då är vi 30 personer där inne i shoppen och olivander ska välja ut en person som han ska hitta den perfekta trollstaven till, då väljer han mig!! Jag fick uppleva samma sak som Harry i filmen. Första staven jag provade gjorde så att jag gjorde sönder en hylla så att massa trollstavar föll omkull, med den andra jag provade blev det massa blixtrar i rummet. Efter det tyckte olivander att jag var en klurig kund men då kom han på det! Han gick och hämtade en trollstav från bakre delen av butiken och direkt när han gav mig den kom en vind och musik och ljus som lyste upp fint - precis som för Harry! Så fick jag min alldeles egna trollstav som valde mig. De ni! :)

New york new york!

Brooklyn bridge :)

Vi lever livet i new york! Imorgon blir det lite mer shopping och kanske midsommarfirande i battery park, det största midsommarfirandet i hela världen tydligen, konstigt. :)

Mamma Mia vilken dag!

Idag har jag och Rebecca varit lite för oss själva och shoppat loss och sett på mamma mia! Så galet bra! Vi är helt upp i varv och känner oss som riktigt stolta svenskar ikväll! Sjukt bra musikal! En riktigt feel good musikal. Nu har jag sett Lion King, Phantom, mamma Mia och senare i sommar kommer wicked till calgary så det blir så kul! Hurra för musikal!

Dagens amerikanska frukost! :)

Hoppas ni hare bra!

Top of the rock!

Första dagen i new york har varit fantastisk! Vi har haft 29-30 grader i skuggan och svettats bort. Druckit vatten och varit väldigt turistiga!

Vi började med Times' square, sen gick vi i en park som är byggd på ett gammalt järnvägsspår, sen åkte vi till Brooklyn och gick över Brooklyn bridge. Vi avslutade sedan dagen med att åka upp i Rockefeller center där man är hemskt högt uppe och har en 360 graders utsikt över new york.

Köpte sjukt god pizza till lunch också :)

Nu ska vi sova och ladda inför en dag imorgon också! Då blir det mamma Mia på Broadway!!!

Nu cyklar denna kille till New York

#Cykelmodell

Själv flyger vi.

Lake Minnewanka Bilder

Bergsgetter är verkligen coola. Vi hade himla svårt att gå omkring där på stenarna medan geten bara gick stup rakt upp och rakt ner utan att snubbla eller göra några ljud ifrån sig. Den ser lite skabbig ut också, men det kanske är för att den håller på att lossa ull (?) inför sommaren.

Och här har vi herr Grizzly! Ni behöver inte vara oroliga, vi var inte så nära som det ser ut på bilden då den är väldigt inzoomad. Vi kanske var 20-30 meter ifrån den och vi stog brevid bilen beredda att hoppa in och med björnspray i högsta hugg. Häftigt var det i alla fall!

Lake Minnewanka, björn och Canmore

Igår kom vi hem från vår lilla vandringstur, som inte riktigt blev som vi tänkt... För att det tydligen fortfarande är lavinfara på vissa ställen så gick det bara att vandra och tälta på ett ställe. Så då blev det en lite lättare vandring vid Lake Minnewanka. En jättefin sjö utanför Banff. Första dagen gick vi ca 9km till "campet" som man förövrigt måste boka plats på och betala för att sova i, även fast man har med sig egna tält och grejer. Det är bara markeringar som säger vart man får tälta, fast det fanns i och försig ett utedass och lite bänkar/eldstäder vid matplatsen. Eftersom att det finns ganska gott om björnar här i skogarna så får man inte äta mat vid tälten eller förvara mat i tälten för då lockar man till sig björnar. Istället finns det en speciell matplats ca 100 meter från tältplatsen där man kan hissa upp sin mat i träden för att inte björnarna ska komma dit och äta upp den.

Efter att vi satt upp våra tält kom en regnskur som vi väntade ut innan vi åt lite mat för att sedan gå upp på en liten bergstopp brevid campet för att få en fin utsikt över bergen och sjön. Ca 4km och en stigning på 300m som vi tror var mycket högre...

Bjuder på mobilbilder tills vi har kamerabilder inladdade på datorn... Utsiktsplats över sjön :)

Jonas instagrambild över "campet" på morgonen efteråt. Jag och Johan ligger fortfarande och sover...

Efter frukosten vandrade vi bara tillbaka de 9 kilometrarna till bilen.

Jonas klättrade upp till en bergsvägg och jagade ner några bergsgetter som vi imponerades av ett tag. Bild på dom kommer senare...

Sen när vi kom tillbaka till bilen hände det häftigaste på hela trippen! Under denna vandring gick vi redo med björnspray och klappade händerna var 5e minut för att jaga bort björnar och var lite spänd hela tiden om vi skulle få se någon och vad vi skulle göra då. Men vi stötte aldrig på någon björn ute i skogen vilket i och för sig var ganska bra... Men, när vi sen kommer fram till parkeringen och bilen så lufsar en liten grizzlybjörn omkring där! Sjukt coolt! Jag sa ju för ett halvår sedan att mitt mål med att flytta till Kanada var att se en björn! Nu har jag sett en så snart kan vi åka hem ;) Fick en okej bild på björnen som kommer sen. Coolt var det i alla fall!

Efter vandringen åkte vi till Canmore och åt lunch, kollade in skidarenan m.m.

Jag hittade även en restaurang/pub som hette Hogshead! Nästan precis som i Harry Potter!

Just nu är Johan och Jonas ute på en tvådagars kajak-tur i Drumheller som det heter. Där ser det ut som en liten grand canyon har jag hört. Får visa bilder sedan.

Hare bra! Kexchokla'!

Besök

Ikväll kommer Jonas hit! Han ska vara här tills vi alla drar till New York den 16e! Johan och Jonas ska på massa äventyr under veckan som kommer medan jag jobbar... Men jag ska vara med på att vandra i bergen under Måndag och Tisdag.

Både jag och Johan har fått nya skor. Jag var i stort behov av nya löparskor och Johan köpte ett par rejäla vandringsskor. Nu saknar jag bara regnbyxor... För när man vandrar i bergen känns det som att det behövs! Inte så kul att spendera pengar på regnbyxor bara...

Blixtrar och dunder

... Magiska under!

I förrgår kväll drog världens "thunderstorm" in över Calgary. Jag satt nästan en timme och beundrade skådespelet. Ett tag blixtrade det varje sekund. Det var ungefär som i dolomiterna när vi var där och blixtrarna gick horizontellt mellan bergstopparna (ni kanske kommer ihåg?). Häftigt! Tydligen åskar det ganska ofta här under somrarna.

Så här såg det ut när ingen blixt lyste upp - kolsvart.

Med blixt så vart allting ljust! Väldigt coolt. Johan sov, jag ville väcka honom för att han skulle kunna ta en bild på blixten men han sov som en stock!