BLS -HCP

Basic life support - for health care providers. Idag har jag gått en hjärt- och lungräddning kurs för att få certifikat på att jag kan det. Nästan alla jobb inom vården här i Kanada kräver att man kan hjärt och lungräddning. Jag har egentligen redan lärt mig CPR på sjukgymnastprogrammet hemma i Sverige... men det vet ju inte kanadensarna om. 
 
Det var en 5 timmars kurs som innehöll föreläsning och praktisk träning på både vuxen-dockor och bebis-dockor. I slutet av kursen var det även ett praktiskt prov och ett skriftligt. Det praktiska gick till så att man var två och två och utförde hjärt och lungräddning i olika situationer. Det gick ganska bra för mig, det som jag hade svårast med var att räkna högt och tydligt på engelska under kompressionerna i ett snabbt tempo medan man var lite andfådd. När man kommer upp till 21,22,23 blev det lite sluddrigt ibland ;) Den skriftliga tentan var en muliple choice - tenta på 24 frågor där man var tvungen att ha minst 21 rätt. 
 
Jag klarade av både det praktiska och den skriftliga bra, vilken tur! :) En skillnad från Sverige var att dom inte lärde ut hur man gjorde CPR med bara munnen, här fick vi ha värsta masken och en sån här ballong som man trycker på för att ge luft till "patienten". Konstigt. Antar att dessa masker finns lättillgängligt på sjukhus osv. 
 
I alla fall, visst vet ni alla hur man utför hjärt och lungräddning? Vad man gör om man hittar en person som varken andas eller har puls? Faktiskt bra att veta då det kan rädda liv. Kolla in det här! 
 
 
Det finns lite andra riktlinjer när det gäller barn och spädbarn. Finns youtube-filmer för det också om man söker på HLR. Vad som också är bra att tänka på är vart det finns hjärtstartare. En hjärtstartare kopplar man till kroppen och den skickar automatisk stötar till hjärtat för att få igång det igen. Används tillsammans med vanlig HLR. Slår man på en hjärtstartare säger den exakt vad man ska göra, "koppla eletroder till kroppen genom att..." En hjärtstartare ska finnas på de flesta almänna platser och jag tycker man ska kolla upp vart den finns på sin egen arbetsplats, skola eller andra ställen där man ofta befinner sig. Så att man är beredd.    
 
 


Kommentarer
christer hellgren

Va bra! Tweintyfourrr tweintyfiveeee .....Nu kanske det lossnar med jobb! Puss o kram!

2013-11-27 @ 08:57:44



Kristina

Har du sett den här, Sanna? http://www.youtube.com/watch?v=ILxjxfB4zNk
(jag vet dock inte varför British Heart Foundation inte rekommenderar inblåsningar, men annars tycker jag filmen är bra)

Så bra att du har ett kanadensiskt HLR-/BLS-intyg nu!

Svar: Haha ja den var bra!
Den killen på filmen, "gaspade" efter luft, och han fick kanske i sig lite luft då, det kanske var därför som dom bara gjorde kompressioner. Om någon verkligen inte andas, då skulle jag säga att det var viktigt att göra inblåsningar. Men sen kan det ju vara så att någon har spya eller blod i munnen och då kanske man inte känner sig så taggad på att göra inblåsningar. Man måste ju skydda sig själv också, man vet aldrig vad den kan ha för sjukdomar... (om det är en person som man inte känner).
sannaochjohan.blogg.se

2013-11-27 @ 09:22:23



Emma

Sanna & kristina. Jag har hört att de diskuterats att stryka inblåsningar helt i hlr undervisningen i Sverige me för att de är väl tveksamt om de har nån inverkan men man är lite rädd för att göra de och kör därför på som alltid (de har dock blivit färre inblåsningar rekommenderat har jag för mig). Sen är de nog också inblåsningar som gör att folk inte ingriper så skullarnas rekomendera bara kompressioner skulle fler vara intresserade av att höra nått iaf 😊

Svar: ah okej, men, jag trodde att man gjorde kompressionerna för att pumpa upp nytt syrerikt blod upp till hjärnan. Om man inte gör inblåsningar, blir det då tillräckligt med syre? Dom har ju nog tänkt på det, såklart, men för mig låter det konstigt :P
Ja, jag har för mig att man fick lära sig 15 kompressioner och sedan tre inblåsningar när man var mindre? Eller om det tom var 5 inblåsningar? Nu fick vi lära oss 30 kompressioner och 2 inblåsningar.

Det skulle ju vara bra om det bara behövdes kompressioner, det är ju lite svårt att få till inblåsningarna om man inte är van. Speciellt att vara snabb i bytet mellan kompressionerna och korrekta inblåsningar.
sannaochjohan.blogg.se

2013-11-29 @ 00:57:33





Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0