Creme fraiche

Här i Kanada är creme fraiche tydligen en delikatessvara. En mycket fin matlagningsprodukt som kostar mycket. Igår skulle vi (jag) laga tacopaj och då ville jag ha creme fraiche. Jag hade googlat så jag visste att det fanns men när vi var på mataffären, safeway, så hittade vi det inte. Vi frågade en tjej och hon visste inte ens vad det var för något. Istället köpte vi sour creme. Sour creme kändes ungefär som gräddfil, någon som vet vad sour creme är för något? 
 
Får se om jag kan hitta creme fraiche någonstans, läste att man kunde göra egen... jag skulle ju vilja ha norrmejeriers creme fraiche i olika smaker! Till tacopajen ska det egentligen vara mexican chili -smak men nu fick jag blanda med någon texmexkrydda, blev inte riktigt lika gott. 
 
Kött och köttfärs är väldigt billigt här. Vi betalade knappt 4 dollar för köttfärsen och det är ca 25kr. Där ser ni också hur yoghurtförpackningarna ser ut, dom går åt snabbt... 
 


Kommentarer
Kristina

Alltså, jag tror att sour creme är ungefär som gräddfil. Kan crème fraiche tänkas finnas på mer typ delikatessbutiker?

2013-11-03 @ 10:58:20



Kristina

Hehe, nu ser jag att du skriver ungefär det, Sanna, så min kommentar var lite onödig :)

2013-11-03 @ 10:59:20



Emma

Kristina har rätt sour crème är gräddfil, tror skillnaden mellan den och de ni är van vid är de faktum att de kommer från andra sidan jorden :-)

2013-11-04 @ 15:53:24





Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0