Immigration

Vid immigration mötte vi en hård kille. Han frågade ut oss rejält. Vi hade kollat upp innan och mailat med Health Service of Alberta och dom sa att vi kunde få gratis sjukvård, så det enda vi behövde var en sjukförsäkring som räckte dagarna innan vi fick kanadensisk sjukförsäkring. Han i immigration-båset sa tydligt att inte Johans sjukförsäkring räckte då den bara räckte till årsskiftet. "Jag vill inte ha några invandrare i mitt land som stjäl min sjukvård" sa han. Min sjukförsäkring hade som tur var inga datum på sig... och efter lite övertalning gick han med på det. 
 
Johan fick alltså inte komma in i landet om han inte hade en sjukförsäkring. Så då fick vi ringa till Folksam. Blev ett dyrt samtal!! Men dom fixade en sjukförsäkring till Johan och mailade den direkt till oss. Mycket snällt. Efter det blev immigration-killen lite snällare, jag tror han förstod att vi var snälla svenskar och inte ville lura systemet och ta någon sjukvård från han. 
 
Sen fick vi äntligen åka hem till vårt rum och sova! 
 
Igår åkte vi ändå till stället där man fixade sjukvårdsförsäkring och vet ni vad... Det gick hur bra som helst! Vi fick gratis sjukförsäkring utan några problem!! Tji fick han! 
 


Kommentarer
Jenny

Heja er! Skönt att allt löste sig.

2013-10-09 @ 19:40:27



Kristina

Ja, så himla skönt!

2013-10-10 @ 09:21:46





Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0